Wednesday 15 January 2014

EH! POHON SAYA KE NI?

Bismillahirrahmanirrahim..

Al-kisah bermula di suatu malam..malam yang hening~ hening ke??yes of course! malam maulidur rasul..maka berkunjunglah kami bertiga ke surau berdekatan rumah. Dengan tujuan untuk bersolat di rumah Allah, berselawat bersama serta menyuntik barang sedikit kemeriahan berselawat bersama kepada khalifah kecil kami. Selama ni ibu ngan baba je duk memperdengarkan selawat dengan suara serak² basah, garau, halus, high tone, low tone, macam² suara lagi mengikut kemampuan...pitching lari tak ape, janji sebutan betul..hihii..

Naaah..hari  ni, dengarlah anakku betapa meremang bulu roma ibu mengalunkan selawat memuji junjungan mulia nabi Muhammad S.A.W..maka Rania pun turut serta bersuara..mengalunkan selawat juga barangkali. Selesai selawat, sedikit tazkirah untuk mengisi malam tersebut. Sayangnya ibu sempat dengar sekejap and not really masuk ke dalam rohaniku..ooh! Maaf tak dapat nak berkongsi isi tazkirah tersebut. Tapi walaupun tak dapat input, saya bersyukur sebab saya dapat berkongsi sedikit kata² mungkin. Kata² yang tertera di screen tv surau. Kata² lebih kurang begini :

"Duit yang ada pada kita sebenarnya bukan hak kita. Duit yang kita sedekah tu la sebenarnya hak kita" (ustaz yang biasa masuk tv-maaf tak ingat nama)
Maklumlah, tangan terkejar Rania, mata terpandang skrin. Tu je yang saya dapat bawa balik selepas ke surau semalam, tapi cukup memberi kesan. Mungkin reminder lagi untuk saya, sebab baba pun dah pernah tazkirah pasal ni. InsyaAllah will always remember. Maka saya pun dapat idea untuk melakar sedikit gambaran mengenai duit - duit..di mana kau duit..  perbelanjaan harian.
waah! cukup bulan..pohon saya memang sangat merimbun!


Tapi dekat nak hujung bulan pohon kita akan jadi macam ni kan?? 
Normal la kalau hujung bulan macam ni..tunggu gaji,tunggu bonus..tapi our sedekah still running kan??
Duit yang beribu tu, rezeki tukang masak la, pakcik jual sayur la, tokey Giant, makcik goreng pisang, si penjual online, saya la tue dan lain²..Then, inilah jadi kepada pohon kita if we keep sedekah..ni la hak kita sebenarnya..
Alhamdulillah..jangan risau fakir di dunia. Walau susah macamana pun, Tuhan tetap bagi kita menjamah sesuap makanan kan?kan? Walau nampak fakir di mata kasar, pokok kita semua subur sebenarnya. Jangan risau. Allah maha mengetahui segala perilaku hambaNya.. Astaghfirullahal 'Adzim.. Keep tawakal on Allah!!

So, marilah menabung dengan bersedekah.. biar celeng kito penuh blako deh! Reminder untuk saya juge~

No comments:

Post a Comment