Monday 6 January 2014

TAHUN BARU.AZAM BARU.

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah..sampai lagi kita untuk berjumpa dengan tahun baru. Bermakna semakin dekat kita untuk bertemu Pencipta. InsyaAllah kita diberi pengakhiran yang baik.amin ya Allah..

Alhamdulillah 'ala kulli hal. Allah tak pernah membebankan hambaNya. Terima kasih atas segala rahmatMu ya Allah kerana tak pernah tinggalkan kami sendirian. Tahun baru ni ibu berazam untuk memberikan Rania didikan rohani dan jasmani dengan lebih teliti, nak cuba terapkan segala yang positif sebaik mungkin. Moga dipermudahkan insyaAllah.

Kehendak manusia tak pernah habis. Fokuskan kepada keperluan. Kawal nafsu untuk kehendak. Moga diberi kekuatan dalam meyediakan keperluan untuk mendidik anak untuk menjadi hamba yang soleh, yang cintakan Allah & Rasul. 

Alhamdulillah setakat ni, Rania menunjukkan perkembangan positif. Jika diizinkan Allah, ibu akan tambah lagi pembelajaran kita ye. Segala yang baik itu datang dari Allah, Rania dah faham bila kita sebut "Allahuakbar" terus sujud tak kira dimana tempat dia berada. Bila nampak sejadah terlipat, sibuk dia nak buka dan bentangkan, untuk bersujud. Bila baba buka sejadah nak solat, cepat-cepat dia merangkak ke sejadah dan sujud. Baba selalunya akan bentangkan dua sejadah. satu untuk baba, satu untuk Rania. Bila baba bawa Rania ke masjid, dia seronok. merangkak dari saf ke saf untuk sujud. selesai sujud satu saf. dia ke saf seterusnya dan sujud lagi. Semoga apa yang dihajatkan dan didoakan oleh anak kecil dalam pelatnya diaminkan para malaikat. Semoga terus sujud sehingga hujung nyawanya. Allah..maha sempurna ciptaan Mu. Kanak-kanak yang sangat bersih dan suci.

Figure 1: Ok, baba sila cari sejadah lain ye.

Bila nak masuk tandas, ibu tadahkan tangan dia diam dan dengar. Ibu sebut amin, cepat-cepat dia aminkan, sambil kaki tak sabar nak melangkah masuk tandas nak main air. Bila keluar tandas, ibu tadahkan tangan, dia senyum-senyum tanda faham dan sedia untuk berdoa dan mengaminkan. Bila nak tidur, baca doa lagi. Bila bangun tidur dia susah sikit nak baca doa sebab mamai. Tapi tak apa, kita berlatih lagi ye cantik! Bila naik kereta, selalunya separuh je doa sempat dia tadah sebab tak sabar nak lompat-lompat tengok dunia luar. Tak apa, perlahan-lahan ye kita biasakan.

Bila ibu sebut, "ELEPHANT! where is your elephant? Hello Elephant!" cepat-cepat matanya cari elephant. "hello Panda! where are you?" cepat-cepat dia cari. Ibu susun hyppo, crocodile, frog. "Rania, show ibu which one is frog" Ok, dia pandang kosong, ayat ibu terlalu panjang untuk dia hadam. Ibu tukar, "Rania, mana frog?" tangan terus ambil frog. Kadang ibu biar bersepah and tanya "Rania, take your crocodile, hello crocodile" matanya melilau cari. korek-korek toy box yang tak berapa nak dalam sampai jumpa crocodile. Ibu tanya "mana cat nia? go and find your cat"...totet totet totet dia merangkak ambil buku kecilnya, belek-belek sampai jumpa cat. MasyaAllah sungguh cepat pembelajaran anak kecil yang putih bersih. Si ibu takut kucing, geli...hihihii.. but Rania loves animals! 


Figure 2: Panda ni yang dia berkenan kat Ikea dan tak nak lepas.
Figure 3: Finding cat and lion..roaarr!
Next, kenal anggota tubuh. "Rania, nose!" "mana nose Rania?" Ok, ni la rupa dia kalau nak tunjuk nose.

Figure 4: Nose nia
"Tounge" Jelir lidah. "Lips" pap pap pap ketap bibir. "eyes" sama reaksi macam nose. Tapi ibu ajar nak tunjuk eyes, mata kelip-kelip tapi dia angkat hidung, mata jadi sepet, konon reaksi macam tu pun jadilah nak tunjuk eyes, sebab tak reti nak kelip-kelip. Its Ok, as long as you kenal and faham apa yang ibu ajar. "hair" tarik rambut ibu. Ayoyo..botak la ibu camni..kalau hari-hari tanya hair.

Alhamdulillah..Allah beri kekuatan untuk mendidik khalifah kecil ini. Semoga terus kuat dan tabah dalam melalui segala duri yang diberiNya demi mendapatkan ladang bunga yang cantik! amin ya Allah..

No comments:

Post a Comment